Integracja sensoryczna Poznań



MÓWISIE POZNAŃ
Terapia integracji sensorycznej
stanowi formę organizacji zmysłów, z których czerpiemy informację o stanie fizycznym naszego ciała oraz otaczającego nas środowiska. (Ayres, 2005).
Trudności sensoryczne często zakłócają życie codzienne i mogą sprawiać problemy dla całej rodziny.
Zmysły pozwalają nam doświadczać otoczenia i na nie reagować. Aby doświadczyć zachodu słońca, patrzymy na niebo, jeśli czujemy dym, reagujemy na to opuszczeniem budynku. Gdy nasze zmysły działają prawidłowo chronią nas i pozwalają nam cieszyć się otoczeniem.
Przykładowo: aby otworzyć drzwi:
– patrzymy na nie- percepcja wzrokowa, umieszczamy dłoń na klatce- percepcja wzrokowa i dotykowa, ściskamy klamkę (nie za mocno i nie za lekko) i obracamy ją, używając zmysłu dotykowego i propriocepcji, ciągniemy drzwi, aby je otworzyć – zmysł równowagi, propriocepcji, wzroku i dotyku, jeśli zawiasy skrzypią- zmysł słuchu, wchodzimy przez otwarte drzwi i przechodzimy przez próg, posługując się zmysłami wzroku, równowagi
i propriocepcji.
Jeśli mózg otrzymuje błędne informacje, jest ryzyko, że:
- zderzymy się z drzwiami
- zatrzaśniemy je
- uderzymy się o nie, potkniemy się
- nie będziemy w stanie otworzyć drzwi (Bonnie Arnwine, 2016).
- nie będziemy w stanie otworzyć drzwi (Bonnie Arnwine, 2016).
Metoda Terapii Integracji Sensorycznej skierowana jest do dzieci:
- z nadpobudliwością,
- z trudnościami w uczeniu się,
- dla dzieci z problemami koncentracji uwagi
- z problemami z koordynacją ruchową
- z opóźnionym rozwojem mowy
- z trudnościami w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych
- z kłopotami w nabywaniu umiejętności samoobsługowych
- zbyt dużą lub zbyt małą wrażliwością na określone smaki, zapachy, dźwięki, bodźce dotykowe, wzrokowe i ruch.